Heiner Goebbels

(ur. 1952, Niemcy) jest kompozytorem i reżyserem. Studiował socjologię i muzykę. W jego dorobku znajdują się utwory musicalowe, koncerty z elementami inscenizacji, utwory radiowe oraz utwory kameralne i orkiestrowe (album Surrogate Cities). Jako kompozytor współpracuje z najlepszymi zespołami, orkiestrami i dyrygentami. Skomponował szereg głośnych utworów teatru muzycznego, m.in. Schwarz auf Weiss, Max Black, Eislermaterial, Hashirigaki, Krajobraz z dalekimi krewnymi, Eraritjaritjaka, Stifters Dinge, Songs of Wars I Have Seen, I Went to the House but Did Not Enter i When the Mountain Changed It’s Clothing (2012), które zagrał jako dyrygent na najważniejszych festiwalach w Europie, Ameryce Południowej i Północnej, Australii i Azji. Jest twórcą instalacji, m.in. na zamówienie Centrum Pompidou (Paryż), MAC (Lyon), Mathildenhöhe (Darmstadt) i wystawy Documenta (Kassel).
Heiner Goebbels jest profesorem w Instytucie Teatrologii Stosowanej na Uniwersytecie im. Justusa Liebiga w Giessen i rektorem Akademii Teatralnej w Hessen. Zdobył wiele międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. za dzieła muzyczne, teatralne i radiowe, oraz dwie nominacje do Nagrody Grammy. Otrzymał Międzynarodową Nagrodę Ibsena (2012) oraz tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Birmingham. W latach 2012–2014 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Ruhrtriennale. Przeniósł na scenę także rzadko wystawiane opery Europeras 1 & 2 Johna Cage’a (2012), Delusion of the Fury Harry’ego Partcha (2013) oraz De Materie Louisa Andriessena (2014).
Ma w dorobku wiele płyt w katalogu ECM. Publikował m.in. Komposition als Inszenierung (2002) i Ästhetik der Abwesenheit (2012). W języku polskim ukazała się jego książka Przeciw Gesamtkunstwerk (Kraków 2015). Mieszka we Frankfurcie nad Menem.