2014-06-18
2017-10-13

Improwizowany pokaz praktyczny Augusto Omolú w ramach XIV sesji Międzynarodowej  Szkoły Antropologii Teatru ISTA

Pokaz pracy Augusto Omolú (1962–2013) – brazylijskiego tancerza i aktora, który od1994 był współpracownikiem ISTA, a od 2003 roku członkiem Odin Teatret.

Na atabaque (rytualnych bębnach candoblé) akompaniuje Cleber da Paixão.

Pokaz składa się z dwóch części – część pierwsza to improwizacje samego Augusto Omolú, poprzedzone wstępem Eugenia Barby; część druga to pokaz wspólnej pracy Augusto Omolú i Julii Varley inspirowany i komentowany przez Eugenia Barbę.

Demonstracje metody pracy oraz improwizacje artystów związanych z Międzynarodową Szkołą Antropologii Teatru były ważną (obok przedstawień i wykładów) częścią XIV sesji ISTA, która odbyła się między 1 a 15 kwietnia 2005 w Krzyżowej oraz we Wrocławiu.

Pokaz pracy Augusto Omolú odbył się na Scenie na Świebodzkim we Wrocławiu 9 kwietnia 2005.

Wypowiedzi Augusto w języku portugalskim, na język angielski tłumaczy Julia Varley. Tłumaczenie z języka angielskiego: Justyna Rodzińska-Nair. Konsultacje: Mariae Śmiarowska.

Podpisy: Sylwia Fiałkiewicz.

 

Augusto Omolú (1962–2013), tancerz, aktor, choreograf. Urodził się w Salvador de Bahia, najważniejszym ośrodku synkretycznej religii candomblé. Wychowany w jej kręgu, był oganem – asystentem w czasie rytuałów. W roku 1976 jako tancerz dołączył do zespołu Viva Bahia kierowanego przez Emília Biancardiego. Studiował balet klasyczny i taniec współczesny. Po studiach był członkiem Castro Alves Balet. W latach 1983–85 kierował własnym zespołem Chama. W czasie pobytu Odin Teatret z Brazylii poznał członków zespołu i od roku 1994 współpracował z Eugenio Barbą i ISTA. W jej ramach przygotował pod kierunkiem Barby prezentowane na całym świecie, także w Polsce, przedstawienie Orô de Otelo. W roku 2003 został członkiem Odin Teatret, biorąc m.in. udział w przedstawieniach Oda do postępu i Sen Andersena. Grał też Hamleta w reżyserowanym przez Barbę przedstawieniu Ur-Hamlet, nad którym zespół Theatrum Mundi pracował m.in. w ramach sesji ISTA w Krzyżowej i który prezentowano w roku 2009 w ramach festiwalu „Świat miejscem prawdy”. Uczestnicy polskiej sesji ISTA byli pod ogromnym wrażeniem osobowości Augusto, jego niezwykłych umiejętności i bijącej od niego niesamowitej energii. Otwarty i życzliwy, wydawał się zawsze wewnętrznie skupiony, jakby w centrum jego obecność ukryta była niezwykła, pieczołowicie chroniona tajemnica. Pracował intensywnie jako tancerz i choreograf, pracując zarówno z zespołami baletowymi i tańca współczesnego. Prowadził liczne warsztaty na całym świecie. Zginął tragicznie zasztyletowany w rodzinnym mieście.