2014-12-04
2014-12-04

POLECAMY

Ludwik Flaszen

Grotowski & Company. Źródła i wariacje

Wstęp Eugenio Barba
Redakcja: Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014

Jest nas wielu – tych, którzy będą Ludwikowi Flaszenowi za tę książkę wdzięczni. Nie znajduję w niej choćby jednego zbędnego słowa. Zwięzłość jej stylu nas porusza. Głos jej zbuntowanego i przenikliwego autora niewątpliwie wyrasta z milczenia. Jego humor ma uśmiech tego, kto za chwilę zamilknie. To księga teatralnej mądrości.

 

Aktorstwo polskie. Generacje

Beata Guczalska

Aktorstwo polskie. Generacje

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2014

 

 

Aktor i cel

Doclean Connellan

Aktor i cel

Przełożyły Jadwiga Murczyńska i Iga Noszczyk

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2009

 

 

Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową

Kristin Linklater

Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2011

 

 

Praca aktora nad rolą. Materiały do książki

Konstantin Stanisławski

Praca aktora nad rolą. Materiały do książki

Przełożył Jerzy Czech

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2011

 

Działać znaczy Tworzyć... Nie wiem, czy tak dokładnie brzmią słowa mistrza Stanisławskiego – może to moja wersja, ale powstała po ponownym przeczytaniu mocno uaktualnionej Pracy aktora nad rolą w nowym tłumaczeniu pana Jerzego Czecha, które jeszcze raz ukazało moc METODY.

 

Praca aktora nad sobą

Konstantin Stanisławski

Praca aktora nad sobą

Wydanie II, dwutomowe

Przełożył Jerzy Czech

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2014

 

 

Aktorstwo. Sześć pierwszych lekcji

Ryszard Bolesławski

Aktorstwo. Sześć pierwszych lekcji

Przełożył Mirosław Połatyński

Toronto 2013

 

Pierwsze polskie wydanie książki autorstwa cenionego aktora i reżysera, Ryszarda Bolesławskiego Acting: The First Six Lessons.

Jest to zapis sześciu dialogów – każdy stanowi ważną lekcję dla adeptów sztuki aktorskiej. W publikacji znajdziemy także informacje o Ryszardzie Bolesławskim – Polaku, który zmienił Hollywood.

Serdecznie polecam. Wszystkim. Nie tylko tym, którzy poważnie szykują się do uprawiania aktorstwa. (Janusz Gajos)

 

Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie

Dawid Mamet

Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie

Przełożył Tomasz Szafrański

Wydawnictwo Filmowe 2014

 

David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.

Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:

- jak przygotowywać się do roli,

- jak pracować z tekstem,

- jak podchodzić do przesłuchań i prób,

- jak myśleć o scenie,

- jak rozmawiać z agentami

 

Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym

Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym

Wybór, redakcja, wstęp, bibliografia i noty Jadwiga Majewska

Przełożyli: Anna W. Brzezińska, Marzena Chojnowska, Michał Jankowski, Agnieszka Kamińska, Beata Kowalczyk, Jadwiga Majewska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Ścibor, Elżbieta Tomczyk, Jarosław Wójtowicz

Korporacja Ha!art, Kraków 2013

 

 

Aktor. Animator twórczych procesów

Zbigniew Cynkutis

Aktor. Animator twórczych procesów

Wydział Aktorski PWSFTviT, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej

Łódź 2012

 

 

Jerzy Grotowski, Teksty zebrane

Jerzy Grotowski

Teksty zebrane

Redakcja: Agata Adamiecka-Sitek, Mario Biagini, Dariusz Kosiński, Carla Pollastrelli, Thomas Richards, Igor Stokfiszewski
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa 2012
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Po wielu latach starań i przygotowań trafia do Czytelników liczący ponad tysiąc stron tom zawierający Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego.

 

Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women

Virginie Magnat

Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women

Routledge, London and New York 2013

Series: Routledge Advances in Theatre & Performance Studies

 

 

Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu

Georges Banu

Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu

Przełożył Maciej Kaziński
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2013

Ta książka opowiada o drodze. O drodze, jaką przebył Peter Brook w teatrze Bouffes du Nord, od Tymona Ateńczyka do Hamleta.

 

Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską

Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską

Wstęp i redakcja: Zofia Dworakowska, opracowanie: Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014
Książka wydana z okazji 50-lecia Odin Teatret

Jedną z podstawowych nauk, jaką można wynieść z Odin Teatret, to niepodważalna zasada barteru – „nie ma nic za darmo”.

 

Iwo Gall – redutowiec artysta teatru

Iwo Gall – redutowiec artysta teatru

Pod redakcją Anny Wypych-Gawrońskiej, Elżbiety Wróbel i Joanny Warońskiej

Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza

Częstochowa 2014

 

 

Korespondencje

Maria i Edmund Wiercińscy

Korespondencje

T. 1: 1925–1944

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Warszawa 2014

 

 

Korespondencje

Maria i Edmund Wiercińscy

Korespondencje

T. 2: 1946–1957

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Warszawa 2014

 

 

Grotowski – narracje

Grotowski – narracje

Zespół redakcyjny: Agata Chałupnik, Zofia Dworakowska, Małgorzata Terlecka-Reksnis, Joanna Woźnicka
Wstęp i redakcja naukowa: Leszek Kolankiewicz
Uniwersytet Warszawski, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa – Wrocław 2013

Ludwik Flaszen: Grotowski dla oczu świata był człowiekiem bardzo poważnym, raczej trudnym, zasadniczym. Natomiast w rozmowach ze mną był swobodniejszy i skłonny do autoironii. Myślę, że ja mu dobrze służyłem za piorunochron. Element ironii, niewidocznego, ukrytego humoru należał do jego alchemii twórczej.

 

Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie

Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie

Pod redakcją Moniki Kwaśniewskiej i Grzegorza Niziołka

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012