Konstantin Stanisławski

Praca aktora nad rolą. Materiały do książki

Przełożył Jerzy Czech

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Kraków 2011

 

Działać znaczy Tworzyć... Nie wiem, czy tak dokładnie brzmią słowa mistrza Stanisławskiego – może to moja wersja, ale powstała po ponownym przeczytaniu mocno uaktualnionej Pracy aktora nad rolą w nowym tłumaczeniu pana Jerzego Czecha, które jeszcze raz ukazało moc METODY.

My – aktorzy zdradzamy, uciekamy od początków, od sensów, umykamy psychologii, gubimy się wśród poszukiwań formalnych, czasem chamiejemy uwiedzeni złem, szwindlujemy sercem, uczuciami, poszukujemy miejsc dawno odkrytych. I tylko po spektaklu, po czasie mordowania prawdy i marzeń, zastanawiamy się, gdzie jest POCZĄTEK. ON JEST W TEJ KSIĄŻCE!

Jest w dziele Stanisławskiego, w jego niezwykłych odkryciach prawdy działania zapisanych na stronach wydawnictwa, które Państwo otrzymujecie. Krakowska szkoła teatralna ma korzenie w tej księdze. Z niej jesteśmy, z nią dialogujemy, czasem odrzucamy, by uświadomić sobie, że tylko tam jest źródło, początek aktorstwa. (Krzysztof Globisz)

POLECONE EKSPRESEM

  • Aktorstwo polskie. Generacje
  • Aktor i cel
  • Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową
  • Praca aktora nad rolą. Materiały do książki
  • Praca aktora nad sobą
  • Aktorstwo. Sześć pierwszych lekcji
  • Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie
  • Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym
  • Aktor. Animator twórczych procesów
  • Jerzy Grotowski, Teksty zebrane
  • Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
  • Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu
  • Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską
  • Iwo Gall – redutowiec artysta teatru
  • Korespondencje
  • Korespondencje
  • Grotowski – narracje
  • Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie