Praktyki Teatralne Wsiewołoda Meyerholda

Praktyki Teatralne Wsiewołoda Meyerholda

Konferencja międzynarodowa 3-5 października 2013, Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Biomechanika teatralna Meyerholda

WARSZTATY 28 września – 3 października 2013

Meyerhold – konstruowanie człowieka

INSTALACJA MULTIMEDIANA 25 września – 14 października 2013

Meyerhold to pomieszanie geniuszu twórczego i ludzkiej podstępności, to niezliczone cierpienia tych, którzy jak ja kochali go bezgranicznie. I niezliczone chwile zachwytu, kiedy mogliśmy śledzić magię twórczego procesu tego wyjątkowego w swoim rodzaju czarodzieja sceny. (Siergiej Eisenstein)

Buntowniczy uczeń Stanisławskiego, genialny aktor i reżyser, twórcza biomechaniki teatralnej i propagator fizycznego treningu aktorskiego, największy rewolucjonista inscenizacji, prekursor koncepcji muzycznej konstrukcji przedstawienia, pierwszy „autor przedstawienia teatralnego”, nauczyciel Eisensteina, odkrywca Szostakowicza. Wsiewołod Emilijewicz Meyerhold (1974–1940) jest powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych artystów teatru XX wieku. Jego propozycje były podejmowane i twórczo rozwijane przez takich mistrzów jak: Jerzy Grotowski, Eugenio Barba, Robert Wilson czy Tadeusz Kantor. Dziś Meyerhold, zwłaszcza jako twórca biomechanicznego treningu aktorskiego i oryginalnych metod reżyserskich, jest żywą inspiracją dla artystów. Jednocześnie wciąż pozostaje on jednym z najsłabiej znanych w Polsce twórców Wielkiej Reformy Teatralnej.

Na początku XXI wieku chcemy na nowo, z dzisiejszej perspektywy, mając za sobą doświadczenie przemian w teatrze drugiej połowy XX wieku, spojrzeć na dokonania przemian w teatrze drugiej połowy XX wieku, spojrzeć na dokonania Meyerholda i zapytać o jego miejsce w teatrze współczesnym. W tym celu Instytut im. Jerzego Grotowskiego podjął się organizacji pierwszej w Polsce konferencji poświęconej teatralnemu dorobkowi Wsiewołoda Emiljewicza Meyerholda, skupiającej największych specjalistów z Polski, Rosji, Europy Zachodniej i USA.

Chcemy odnowić zainteresowanie Meyerholdem i uczynić jego dorobek, zwłaszcza propozycje dotyczące pracy z aktorem, tematem bieżącej refleksji teatrologicznej, dlatego wystąpienia uczestników konferencji przedstawią dokonania artysty we współczesnym kontekście; dlatego też konferencja wzbogacona jest o program imprez towarzyszących skonstruowany tak, by zetknięcie własnego doświadczenia praktycznego i odbiorczego publiczności z refleksją naukową było punktem wyjścia do inspirującej dyskusji.

Koordynatorzy: Dariusz Kosiński, Małgorzata Jabłońska

Więcej informacji oraz program szczegółowy konferencji na stronie www.grotowski-institute.art.pl

POLECONE EKSPRESEM

Jerzy Grotowski, Teksty zebrane
Otwarty Uniwersytet Poszukiwań
Praktyki Teatralne Wsiewołoda Meyerholda
Theatre/Ecology/Cognition. Theorizing Perrformer-Object. Interaction in Grotowsk
The post-taumatic theatre of Grotowski and Kantor. History and Holocaust in „Akr
Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie
„Faust" J.W. Goethego na scenach polskich. Grotowski – Szajna – Jarocki
L’anthropologie théâtrale selon Jerzy Grotowski
Jerzy Grotowski. Miradas desde Latinoamérica
Grotowski. Konceptet, myten og skuespillerne
Aktor. Animator twórczych procesów
Pasja 20, 21. Powroty Chrystusa
„Książę Niezłomny”. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Tea
Spalić dom. Rodowód reżysera
Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania
W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski
Ludwik Flaszen, Grotowski & Company