Raptularz kijowski
Juliusz Osterwa

Raptularz kijowski

wstęp i opracowanie Ireneusz Guszpit

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011

W zapiskach Osterwa powiada: „Myśl twórcza nim się zamieni w czyn, musi przejść przez alembik słów”. Musi więc ulec destylacji, oczyszczeniu, swoistemu uporządkowaniu i sublimacji, by w konsekwencji doszło do szczególnego rodzaju przemiany substancji. Ale kolejności owych zabiegów nie wyznacza żadna alchemiczna receptura. Przyoblekaniem się myśli w słowo kieruje porządek równie nieodgadniony jak samo jej powstawanie. Tak więc najbardziej prawdopodobnym porządkiem, według którego powstawał Raptularz kijowski, był porządek myśli jego autora. One wyznaczały częstotliwość i chronologię zapisów, ich kształt słowny, układ graficzny oraz potrzebę wpisywania precyzyjnych dat odnoszących się bądź do dnia, w którym dane zdarzenie, stan, sytuacja miały miejsce, bądź też dnia dokonywania wpisu. […]

Myśl – słowo – czyn. Idea – manuskrypt – Reduta. Taki jest porządek Osterwy, przezeń wyznaczony i praktykowany. I nieosiągalny dla późnego wnuka, przede wszystkim czytelnika. Lecz na którejś z kart zeszytu twórca Reduty napisał tak: „Słuchaj! Słowo jest testamentem Czynu”. Dzięki temu darowi wnuk może mieć nadzieję dotknięcia tego, co nigdy nie było jego własnością, a do czego niespodziewanie otrzymał prawo. (Ireneusz Guszpit)

POLECONE EKSPRESEM

Jerzy Grotowski, Teksty zebrane
Grotowski – narracje
Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium
Polski teatr Zagłady
The Unwritten Grotowski. Theory and Practice of the Encounter
Teatro e parateatro come pratiche educative. Verso una pedagogia delle arti
Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
Teatr w krainie utopii. Monte Verità, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauha
„Błędne Betlejem” Tadeusza Kantora
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie
Aktor. Animator twórczych procesów
Dwa teatry – dwa światy. Opowieści
Książe. Hamlet Juliusza Osterwy
Raptularz kijowski
Wykłady o teatrze/Лекції про театр
Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania
W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera
Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza
Czym jest teatr?
L’anthropologie théâtrale selon Jerzy Grotowski
„Faust" J.W. Goethego na scenach polskich. Grotowski – Szajna – Jarocki
Ludwik Flaszen, Grotowski & Company
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski