2017-07-19
2017-09-01

Cynkutis Jolanta

(1954–2013) aktorka. W latach 1980–1981 związana była z Teatrem Laboratorium. W latach 1985–1989 pracowała jako aktorka w Drugim Studiu Wrocławskim, kierowanym do 1987 roku przez Zbigniewa Cynkutisa, a następnie przez Mirosława Kocura. Wystąpiła w następujących spektaklach: Phaedra-Seneca (1986), Phaedra (1986), Ajschylos Prometeusz (1986) – za rolę Io otrzymała eksternistycznie dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, Pieśni nad pieśniami (1986), Historia o ptaku Cis (1987), Anhelli (1987), Martwe dusze (1988). W 1987 roku sprawowała opiekę artystyczną nad Hamletem przygotowanym przez Kima Mancuso oraz współpracowała z Khalidem Tyabjim nad jego monodramem Pieśń błazna. Rok później uczestniczyła w otwartych pokazach Eliasza Martina Bubera w przekładzie i reżyserii Mirosława Kocura. W 1989 roku opuściła Drugie Studio Wrocławskie, które decyzją władz Wrocławia zostało rozwiązane.
W latach 1996–1998 Jolanta Cynkutis pracowała w Teatrze Polskim w Poznaniu, gdzie przygotowała swój monodram Mona Rogers we własnej osobie na podstawie powieści Philipa-Dimitri Galása (1996). Spektakl był pokazywany w wielu krajach, np. w Niemczech i Japonii oraz wielokrotnie nagradzany, m.in. we Wrocławiu na WROSTJA, w Toruniu na OFTJA oraz w Bydgoszczy na II Przeglądzie Sztuk Kobiecych. Współpracowała z Lechem Raczakiem, była członkinią zespołu Sekta, wystąpiła w spektaklu telewizyjnym Przypadek Ijona Tichego (1999), a także w Łatwym umieraniu (2002). Prowadziła warsztaty teatralne, współtworzyła Stowarzyszenie Teatralne „Antrakt”. W 2004 roku Wraz z Khalidem Tyabjim założyła dwuosobowy teatr Jolkha.
Z inicjatywy Jolanty Cynkutis w październiku 2012 roku nakładem wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi ukazała się książka z tekstami i szkicami Zbigniewa Cynkutisa – Aktor animator twórczych procesów.